Våren 2024 kommer vi har vår foodtruck klar där vi kommer kunna servera pizzaslices på events, fester, och andra tillställningar! Vi har precis haft en framgångsrik kickstarterkampanj som finansierar ombyggnationen, och vi beräknar vara bokningsbara från mitten av februari 2024. Boka genom att kontakta oss, och vill du läsa om vårt foodtruckprojekt så kan du läsa om det här nedanför så som texterna såg ut på Kickstarter.
Från vår kickstarterkampanj
Vad är målet?
Vårt mål med den här kickstarterkampanjen är att finansiera en PIZZA-FOODTRUCK så att vi kan börja grädda fantastiska pizzor igen. Vi har hittills haft välbesökta ”pop-ups” hemma i trädgården och gräddat pizzor för take-away i vår fantastiska vedugn. Dessvärre har vi behövt tacka nej till många förfrågningar om catering till events runt om Stockholm eftersom ugnen varit för otymplig att flytta. Nu vill vi bjuda in er följare, vänner och pizzaentusiaster för att få detta att hända, pronto. Du kanske redan vet hur bra vår deg är och har saknat våra pop-ups? Eller har du blivit lite nyfiken och vill ge en slant för att få testa själv? Med er hjälp, om vi gör det tillsammans, så kan vi börja bygga om bilen redan i höst och ha Stockholms (Sveriges?) bästa pizza-foodtruck redo att rulla tidig vår 2024, i god tid till vårens alla fester.
Dessutom, utöver att fungera som ”vanlig foodtruck” med bas i Stockholm/Norrtälje så kommer detta projekt hjälpa oss mot vårt långsiktiga mål, att göra degen tillgänglig i hela Sverige. I takt med att kunder ute i landet får upp ögonen för oss så växer vårt behov av att vara rörliga, och med en foodtruck får vi helt nya möjligheter att visa upp vår deg i andra städer. Utöver att delta i nördiga mat-event och synas på festivaler så kommer foodtrucken fungera som en pop-up pizzeria på olika platser. Var vill ni träffa oss? 🙂
**English? Of course! If you love premium quality Neapolitan pizza and feel that this has been missing in Sweden (until now), please scroll all the way down for a full English version!**
Mercedes-Benz Vario 813d
Den perfekta lastbilen
Vi har köpt en lastbil som vi kommer bygga om under vintern 23/24, och vi älskar den!
Hur började det
Degen Bakery – The Story
Att vi driver Degen Bakery idag beror på en oväntad händelse och omställning i livet. Under 2020 fick David balansproblem och svårt att gå och det visade sig vara multipel skleros, en progressiv neurologisk sjukdom. Komplikationer ledde till en infektion i hjärnan och David spenderade hela hösten 2021 i sängen och på sjukhus. När han kom hem på permission bakade vi inför julen och det visade sig vara en lagom svår utmaning. Under månaderna som följde blev bakning en viktig del av rehabiliteringen och David snöade in på olika typer av degar och jäsning. En kväll föreslog svågern Salvatore som kommer från Neapel att han skulle satsa på pizzadeg, eftersom det “inte finns någonting ens i närheten av okej i Sverige”. Okej, game on. En gnista tändes, och nu var gamla David tillbaka. Han blev besatt av att skapa den perfekta pizzadegen, och resten är historia. Degen Bakery föddes i April 2022.
Ett pizzadegsbageri på 35kvm
Degen Bakery idag
Idag har vi ett litet bageri på bottenvåningen av vårt hemmahus i Norrtälje och tillsammans med tre deltidsanställda så producerar och distribuerar vi några tusen degar i veckan (ja, vi har alla tillstånd och certifieringar man behöver). Det är mycket slit och sena nätter för att jaga perfekt jäsning, men vi brinner för att hålla högsta kvalitet. För att nå fram till den perfekta pizzadegen har det krävts tusentals timmar av att testa olika jäsningar, mjöler, vattenhalter och temperaturer, samt alla olika kombinationer av dessa parametrar. För att rättvist kunna utvärdera kvalitén på degen så byggde vi en traditionell Napolitansk ugn för att testa hur den beter sig i olika temperaturer, och David reste till Napoli hösten 2022 och träffade flera erfarna pizzaiolos som utvärderade vår deg och gav den med beröm godkänt. Vi är väldigt stolta över vår produkt, men vi har inte tappat bort nyfikenheten. Vi balanserar respekt för Napolitanska traditioner med tester av ny teknik och lokala råvaror (jakten på ett tillräckligt bra svenskt mjöl pågår för fullt) men vi kompromissar aldrig med kvalitén.
Fram till början av sommaren hade vi regelbundna “pop-ups” hemma i trädgården och gräddade pizzor för take-away. Det var väldigt roligt och uppskattat, men tanken på en smidigare och mer flyttbar ugn började gnaga. Nu är det äntligen dags, ugnen är såld och vi är redo för nästa steg!
Visionen
Degen Bakery imorgon
Vår stora vision är att flytta upp ribban rejält för svensk hemmapizza, och att finnas i butiker i hela landet. Vi kommer också fortsätta att samarbeta med restauranger som inte har tid att tillverka riktig premiumdeg själva. För att nå vårt mål behöver vi skala upp vår produktion och hitta smarta lösningar för distributionen. Vi behöver såklart på sikt göra stora investeringar i lokaler, maskiner och personal. En viktig del av grundarbetet är att vara synliga, nå ut till nya kunder och både ge och få inspiration. En foodtruck kommer att kunna hjälpa oss med detta grundarbete, samtidigt som vi kan servera fantastisk pizza till fler, en klassisk win-win med andra ord.
Varför behöver vi er hjälp?
Att Degen Bakery ska ha en foodtruck är en no-brainer, och det kommer att hända förr eller senare. Men om vi ska finansiera allt själva så kommer det att dröja ett bra tag. Det kostar mycket att starta företag och vi investerar allt vi har i Degen Bakery, hjärta, själ och besparingar. Allt som går att sälja i garaget, från barnstolar och Davids äventyrsgrejer (hej då kitesurf och isklättring) till skåpbilen som skulle bli vår campervan. Det är värt det, vi tror 100% på det här företaget och kommer fortsätta att satsa allt, och det går åt rätt håll. Vi bygger sakta upp ett litet företag med stark lokal förankring och stor potential att växa, men det är svårt att göra större investeringar utan att ta in externt kapital. Nu provar vi det här, crowdfunding. Det är lite läskigt, men det vore också så otroligt coolt om det lyckades. Om alla ni som saknat våra pop-ups bidrar med en slant så är vi redan en bra bit på vägen. Se det som en förskottsbetalning för er favoritpizza, och tänk att den blir kryddad med vår oändliga tacksamhet. Och ni som planerar en 50-årsfest / bröllop / studentmottagning nästa vår, stötta oss nu så räknar vi det som en förbetalning! Och du som kanske bor lite längre bort och tycker att hemmapizzan är onödigt dålig, eller bara tycker att vår idé är värd lite uppmuntran: om du bidrar till vår kickstarter så hjälper du oss en bit på vägen mot huvudmålet: att nå ut i hela landet.
Budgeten
Vad ska vi använda pengarna till
Vi har själva skrapat ihop pengar till den perfekta bilen, alltså stommen till foodtrucken, men vi behöver hjälp för att skaffa all nödvändig utrustning och en högpresterande ugn. Vårt mål är att samla in minst 150 000 kr på 30 dagar och att börja inreda bilen i oktober. Om vi lyckas med den här insamlingen så kommer pengarna till exempel att gå till…
- Ombyggnad av kaross, inklusive håltagning för serveringslucka
- En högpresterande pizzaugn som kan värmas med både gas och ved
- Isolering av hela foodtrucken, inklusive innerpanel som klarar kraven för livsmedel
- Kylar, samt kylbänk med kylränna
- Installera gråvattentank samt färskvattentank
- Installera värmepanna som går antingen på gas eller el med varmvattenberedare
“Stretch goals”
Om vi skulle få in mer pengar så har vi en rad bonusidéer. Når vi 175 tusen så kan vi göra trucken riktigt snygg med till exempel skylt på taket och bättre belysning. Når vi hela vägen till 200 tusen så kommer vi utrusta trucken med en fritös och erbjuda någonting som ni aldrig sett i Sverige tidigare: Pizze montanara, en ljuvligt god Napolitansk klassiker där degen friteras och toppingen läggs på efteråt. Den måste verkligen upplevas, men det allra bästa är nog att vi kommer kunna erbjda en himmelsk efterrätt som vi tror kommer få folk att vallfärda: Lacrime di pizza.
Sista orden
Vilka är vi då
Eventuellt överskott när pizzatrucken är klar kommer gå till att skala upp produktionen. Högt på listan över nödvändiga investeringar är att skaffa en större degblandare, skapa bättre möjlighet att kontrollera temperaturen vid olika faser av jäsningen och att köpa in tryckta burkar så vi slipper handklistra alla etiketter. På sikt så behöver vi såklart flytta till större lokaler och kanske bygga ett eget kylrum och hundra andra saker som har att göra med automatisering och effektiva flöden. Och såklart så behöver vi betala lön till vår fantastiska personal som hjälper oss att få timmarna att gå ihop. Lön till David kommer att ligga kvar längst ner på listan, det är nog oundvikligt i längden men ingen prio och det får komma när företaget går med tillräcklig vinst.
Vilka är vi då?
David och jag (Signild) bor i Norrtälje med våra tre barn. Davids bakgrund är som TV-producent och han har drivit eget företag inom TV/film i över 20 år. Han har även startat och drivit Fejan Outdoor fram till 2020 då han blev sjuk. Nuförtiden ägnar han i princip all arbetstid åt pizzadegen men gör fortfarande en del filmjobb. Det enda David älskar lika mycket som pizzadeg är att prata om pizzadeg, och hans passion lyser igenom i alla detaljer. Ni som följer oss på sociala medier vet nog vad jag menar.
Det är ingen hemlighet att David har skapat degen och att han är hjärnan och den brinnande glöden bakom Degen Bakery, men företaget överlever som ett familjeprojekt. Jag har genom åren hjälpt David att sortera (bort) otaliga företagsidéer, men den här gången är det annorlunda. Jag är helhjärtat med på allt vi investerar i företaget och att halva huset blivit bageri och förråd. Jag försöker stötta/ifrågasätta/utmana vid rätt tillfällen, pratar deg in på småtimmarna och fixar ganska mycket admin så att David hinner träffa barnen (och sova). Som tur är så har jag ett annat heltidsjobb och hoppar därför bara sällan in i degproduktionen.
Degen Bakery Kickstarter
English version
The goal of this Kickstarter campaign is to fund a PIZZA FOOD TRUCK, so that we can start baking amazing pizzas again. So far, we have regularly hosted well-attended ”pop-ups” in our backyard, where we’ve baked pizzas for take-away using our fantastic wood-fired oven. Unfortunately, the oven was quite large and unwieldy, which led us to decline many requests for catering at events around Stockholm. We want to invite you – our followers, friends, and fellow pizza enthusiasts – to help make this happen, pronto. Perhaps you already know how great our dough is and have missed our pop-ups? Or maybe you’re a bit curious and want to contribute to try it for yourself? With your help, if we do this together, we can begin outfitting the vehicle this autumn and have Stockholm’s (or Sweden’s?) best pizza food truck ready to roll by early spring 2024, just in time for all the spring festivities.
Furthermore, beyond functioning as a ”regular food truck” based in Stockholm/Norrtälje, this project will also contribute to our long-term goal of making the dough accessible throughout Sweden. As customers across the country become aware of us, our need to be mobile grows, and with a food truck, we gain entirely new opportunities to showcase our dough in other cities. In addition to participating in specialized food events and being visible at festivals, the food truck will function as a pop-up pizzeria at various locations. Where would you like to meet us? 🙂
Degen Bakery – The Story
So, How did it start?
Degen Bakery exists due to an unexpected, life-changing transition. In 2020, David began experiencing balance problems and difficulty walking, which turned out to be multiple sclerosis, a progressive neurological disease. Complications led to a brain infection, and David spent the entire fall of 2021 in bed and in the hospital. When he returned home, we baked for Christmas, and it turned out to be a suitable challenge. In the months that followed, baking became a significant part of his rehabilitation, and David started experimenting with different types of dough and fermentation. One evening, Salvatore, his brother-in-law from Naples, suggested that he focus on pizza dough because of the severe lack of quality options in Sweden. Alright, game on. A spark ignited, and the old David was back. He became obsessed with creating the perfect pizza dough, and the rest is history. Degen Bakery was born in April 2022.
Degen Bakery today
Today, we have a small bakery on the ground floor of our home in Norrtälje and together with three part-time employees we produce and distribute a few thousand doughs per week (yes, we have all the necessary permits and certifications). It involves hard work and late nights to chase perfect fermentation, but we’re committed to maintaining the highest quality. To reach the perfect pizza dough, it has taken thousands of hours testing various fermentations, flours, water ratios, and temperatures, as well as all combinations of these parameters. In order to fairly evaluate the quality of the dough, we built a traditional Neapolitan oven to test how it performs at different temperatures. Additionally, in the fall of 2022, David traveled to Naples and met several experienced pizzaiolos who evaluated our dough and gave it high praise. We’re incredibly proud of our product, but we haven’t lost our curiosity. We balance respect for Neapolitan traditions with experimentation involving new techniques and local ingredients (the search for a sufficiently good Swedish flour is ongoing), but we never compromise on quality.
Up until the beginning of summer, we had regular and well-attended ”pop-ups” in our backyard, where we baked pizzas for take-away. It was a lot of fun and greatly appreciated, but the thought of a more convenient and mobile oven started to grow stronger. Now, the time has finally come – the oven has been sold, and we’re ready for the next step!
Degen Bakery tomorrow
Our vision is to significantly raise the bar for Swedish homemade pizza and be available on store shelves throughout the country. We will also continue to collaborate with restaurants that don’t have the time to produce genuine premium dough themselves. To achieve our goal, we need to scale up our production and find smart distribution solutions. Of course, in the long term, we need to make significant investments in facilities, machinery, and personnel. An essential part of the groundwork is visibility, reaching new customers, and both giving and receiving inspiration. A food truck will help us with this groundwork while allowing us to serve fantastic pizza to more people – a classic win-win situation.
Why do we need your help?
That Degen Bakery should have a food truck is a no-brainer, and it is going to happen sooner or later. But if we finance everything on our own, it will take quite a while. Starting a business costs a lot, and it takes time before it generates returns. We’re investing everything we have into Degen Bakery – heart, soul, and savings. Everything that can be sold from the garage, from children’s chairs to David’s adventure gear (goodbye kitesurfing and ice climbing), even the van that was meant to be our campervan. It’s worth it; we believe 100% in this company and will continue to do all it takes to grow sustainably. It is moving in the right direction: we are slowly building up a small, well-functioning business deeply rooted in the local community and with significant potential for growth. However, it’s challenging to make investments without external capital.
We’re trying this crowdfunding approach now; it’s a bit scary, but it would be incredibly cool if it succeeded. If all of you who have missed our pop-ups contribute a bit, we’re already well on our way. Consider it a down payment for your favorite pizza, and imagine it’s seasoned with our boundless gratitude. And for those of you planning a 50th birthday party, wedding, or graduation reception next spring, contribute now and it’s settled and paid for! And for those of you who live a bit further away and think that homemade pizza is unnecessarily bad or simply believe our idea is worth a little encouragement – by contributing to our Kickstarter, you’re helping us move closer to the main goal: reaching the entire country.
How will we use the money?
We’ve secured the necessary funds to buy the ideal vehicle – the fundamental element of the food truck. However, we need help to quickly convert it, purchase necessary equipment, and acquire a high-performance oven. Our goal is to raise 150,000 SEK in 30 days and start fitting out the truck in October. If this kickstarter campain succeeds, the funds will be used for things like…
- Modification of the chassi, including creating an opening for the serving window.
- A high-performance pizza oven that can be heated with both gas and wood
- Insulation of the entire food truck, including inner panels that meet food safety requirements
- Refrigeration, as well as a refrigerated bench with a cooling channel
- Installation of a graywater tank and a freshwater tank
- Installation of a heating boiler that runs on either gas or electricity with a hot water heater
”Stretch goals”
If we were to receive more funds, we have a range of bonus ideas. Upon reaching 175 thousand, we can make the truck really stylish, such as adding a sign on the roof and improving the lighting. If we make it all the way to 200 thousand, we will equip the truck with a deep fryer and offer something you’ve never seen in Sweden before: Pizze montanara, a delicious Neapolitan classic where the dough is fried and the toppings are added afterwards. It truly must be experienced, but perhaps the best part is that we will be able to offer a heavenly dessert that we believe will draw people from near and far: Lacrimas de pizza.
Any surplus funds once the pizza truck is ready will be used for scaling up production. High on the list of necessary investments is acquiring a larger dough mixer, improving our ability to control temperature during various fermentation phases, and buying printed cans so we don’t have to hand-label all the packages. In the long term, we’ll need to move to larger premises, maybe build our own cold storage, and a hundred other things related to automation and efficient processes. And, of course, we need to pay our fantastic staff who help us make ends meet. David’s salary will remain at the bottom of the list; it’s probably inevitable in the long run, but not a priority, and it will come when the company is making sufficient profit.
Who are we?
David and I (Signild, David’s wife) live in Norrtälje with our three children. David’s background is in TV production, and he has run his own TV/film company for over 20 years. He also started and ran Fejan Outdoor until 2020 when he fell ill. Nowadays, he dedicates almost all of his working hours to pizza dough, but he still takes on some film projects. The only thing David loves as much as pizza dough is talking about pizza dough, and his passion shines through in every detail. Those of you who follow us on social media probably know what I mean.
It’s no secret that David created the dough and that he is the brain and the passion behind Degen Bakery, but the company survives as a family project. I have over the years helped David sort through (and discard) countless business ideas, but this time is different. I’m wholeheartedly on board with everything we invest in the company, including the fact that half of the house has become a bakery and storage. I try to support/question/challenge at the right times, discuss dough into the early hours, and handle the tedious admin work so David can see the kids (or sleep). Fortunately, I have another full-time job, so I only occasionally step into the dough production.
Risks and challenges
Risks associated with the food truck
This is not a high-risk investment. Over the year we’ve built up the business, we’ve had well-attended pop-ups and received many inquiries about catering events. There is significant interest in high-quality pizza, while the supply of premium takeaway or catering pizza is very limited in Stockholm (and Sweden in general).
Other risks associated with the company
Degen Bakery has significant growth potential, but there are also some challenges. Our goal is to change both what Swedish people expect from their homemade pizza and their buying habits. It’s a science to persuade customers to move beyond their familiar patterns, and there are challenges in this area. Currently, for example, we’re competing with (low-quality) cheaper products like ”roll-out pizza kits” manufactured in large factories in Hungary. We need to entice customers to dare to try something new that first time, and then we know our product speaks for itself. The more visible we are and the more people who taste our pizzas, the easier it becomes to encourage customers to try the dough themselves. In this sense, the food truck is a solid investment in itself, but it will also contribute to the company’s overall goals by increasing our visibility and our opportunities to reach new customers.
On a more personal level, there’s a risk that Degen Bakery is closely tied to David, and ideally, we want the company to grow to the point where it can stand on its own as soon as possible. Multiple sclerosis is a disease that comes in waves, and there’s a moderate risk that various unpleasant neurological symptoms might occur at some point in the future. If there’s other personnel in the company by then, we have more people helping and spreading out the workload in a more sustainable way. The food truck will be separate from the dough production and easy to staff with other personnel, contributing to the stability of the company.